Jesteś tutaj: Blog / Pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega i dlaczego warto w tą usługę zainwestować?

Pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega
i dlaczego warto w tą usługę zainwestować?

Marzec 17, 2018

Jak wyglądało pozycjonowanie w przeszłości?

Pozycjonowanie stron internetowych to temat owiany dość złą sławą. Wynika to z ogromu firm działających na rynku usług seo oraz sem. Firmy te, często nie wywiązywały się dobrze z zadań, korzystały z nachalnego marketingu, nie dostarczały efektów oraz wykorzystywały skomplikowane umowy.

Jednak ten dział marketingu internetowego w ostatnich latach dość mocno wydoroślał. Stało się to przy udziale wyszukiwarki Google, która w kolejnych aktualizacjach swoich algorytmów (min. Panda, Pingwin, Koliber – nazwy własne aktualizacji), mocno uderzyła w tzw. Black Seo.

Black Seo
nazywamy potocznie sposoby pozycjonowania stron internetowych, próbujące oszukać algorytmy google i nie dostarczające faktycznej wartości dla użytkowników Internetu. W skrócie polegały na zautomatyzowanym pozyskiwaniu niskiej jakości linków, spamowaniu for internetowych, portali internetowych, stron typu katalogi firm, zakładaniu w sposób masowy wielu stron internetowych, na których zamiast wysokiej jakości contentu, znajdowały się kopiowanie z innych stron treści lub generowane artykuły z mieszarek tekstów. Jednym słowem Black Seo powodowało zaśmiecanie internetu bezwartościową treścią. Sposoby te, były dalekie od zaleceń wyszukiwarki Google w zakresie dostarczania wartościowego contentu użytkownikom.

Dzięki aktualizacjom o których wspomnieliśmy, Google praktycznie ukrócił tego typu działania. Mnóstwo stron, które pozycjonowane były za pomocą tych metod spadały w rankingu lub zostały całkowicie zbanowane. Po kilku latach sytuacja się uspokoiła i wiele firm oferujących tanie i szybkie usługi pozycjonowania stron, nie potrafiły się odnaleźć na nowym, dużo bardziej wymagającym rynku i zwyczajnie zrezygnowały ze świadczenia tych usług. Z pewnością odbyło się to z zyskiem dla branży, ponieważ utrzymały się tylko firmy dbające o Klienta.

Jak wygląda pozycjonowanie obecnie?

Z pewnością nie raz usłyszeli Państwo stwierdzenie “content is king”. I faktycznie, jest w nim wiele prawdy. Dzisiejsze pozycjonowanie stron internetowych polega na skupienia się na potrzebach użytkowników stron internetowych, przygotowaniu dla nich wysokiej jakości treści, jasnego i sprecyzowanego komunikatu, który odpowie na ich zapytania oraz wniesie wartość dodaną. Jednak sam content to nie wszystko. Aby strona internetowa posiadała wysokie pozycje w rankingu Google, musi zostać spełnionych wiele czynników.

google-analytics

Analiza statystyk za pomocą Google Analytics

Tzw. czynniki rankingowe nie są dokładnie znane, firma Google nie udziela zbyt wielu informacji na ich temat, jednak wiele z nich można poznać w toku prac nad optymalizacją oraz pozycjonowaniem stron.

Do ważnych czynników rankingowych wyszukiwarki Google należą:

1. Wysokiej jakości treści na stronie
2. Ilość i jakość linków zewnętrznych
3. Ilość i jakość adresów ip, skąd pochodzą linki zewnętrzne
4. Ilość i jakość domen internetowych, skąd pochodzą linki zewnętrzne
5. Wdrożenie certyfikatu SSL
6. Wdrożenie wersji responsywnej
7. Odpowiednie słowa kluczowe w obrębie strony internetowej
8. Znaczniki Title, Meta, Alt
9. Odpowiednia hierarchia znaczników h1, h2, h3
10. Aktualizowana sitemapa, skonfigurowana usługa Google Webmaster Tools
11. Pingowanie strony Internetowej, tak aby robot Google na bieżąco czytał nową treść.

Wiele źródeł jak Semrush, Ahrefs, MajesticSeo określiła ilość czynników rankingowych jako bliska 200.

Dzisiejsze pozycjonowanie stron internetowych to proces, którego nie można w łatwy sposób zautomatyzować. To proces wymagający posiadania wielu różnych kompetencji, tak umiejętności technicznych jak i typowo miękkich. Oprócz wyspecjalizowanej wiedzy na temat optymalizacji technicznej stron, budowy profilu linków, tworzeniu stron zapleczowych, ważny jest marketingowy przekaz dopasowany do grupy odbiorców, analiza konkurencji, analiza rynku oraz tworzenie wartościowych treści, których szukają internauci.

Podstawowy proces pozycjonowania strony internetowej:

1. Analiza rynku, potrzeb Klientów, konkurencji
2. Stworzenie wysokiej jakości strony internetowej (jak to robimy?)
3. Budowa autorskiego zaplecza wysokiej jakości
4. Pozyskiwanie zaufanych linków dla strony internetowej
5. Pozyskiwanie linków dla stron zapleczowych
6. Korzystanie z usług wydawców oraz blogerów w celu publikowania artykułów na temat firmy
7. Indeksowanie strony internetowej, aktualizacja oraz rozbudowa

Ad 1. Analiza rynku, potrzeb Klientów, konkurencji.

Analiza rynku oraz jego uczestników pozwoli dowiedzieć się, czego szukają i potrzebują konsumenci. Dzięki narzędziom takim jak Similarweb, Semrush, Google Keyword Planner możemy dowiedzieć się jakie frazy są popularne i przyniosą wysoką konwersję.

Ad 2. Stworzenie wysokiej jakości strony internetowej (jak to robimy?)

Odpowiednia strona internetowa charakteryzuje się wysoką jakością w 3 głównych obszarach: technicznym, graficznym oraz treści. Zadbanie o to, aby strona internetowa była szybka, posiadała odpowiednie zabezpieczenia, wersję responsywną, przejrzysty projekt graficzny oraz rozbudowaną wartościową treść, jest podstawą dalszych działań nad pozycjonowanie strony. Strona internetowa powinna mieć indywidualne teksty opisujące ofertę firmy, tak aby odróżniała się od innych witryn. Jest to kluczowe zwłaszcza gdy firma sprzedaje popularne produkty lub usługi i ma dużą konkurencję.

Ad. 3. Budowa autorskiego zaplecza wysokiej jakości

Zaplecze seo, to serwisy, blogi oraz strony typu landing page, stworzone w celu wzmocnienia linkowania strony docelowej oraz przekierowywania ruchu z domeny zapleczowej na pozycjonowaną witrynę główną. Ważnym aspektem tworzenia autorskiego zaplecza jest odpowiedni dobór domen. Dobrze, jeśli są to domeny tematyczne, kilkuletnie z odpowiednim profilem linkowania. Kolejnym aspektem jest różnicowanie skryptów CMS na których stawiane są zaplecza oraz używanie oddzielnych adresów ip dla każdej witryny. Zalecana jest również dywersyfikacja dostawców hostingu. W ten sposób przygotowane, wypełnione oraz podlinkowane zaplecza, będę nie tylko dostarczały dobrej jakości linki dla strony docelowej ale również przekierowywały ruch. Pozwolą również na zdobycie dobrych leadów.

Przykładowy schemat zaplecza Seo

Ad. 4. Pozyskiwanie zaufanych linków dla strony internetowej

Jednym z wiodących czynników rankingowych jest posiadanie odpowiednio dużej ilości linków przychodzących (tzw. backlink), które oczywiście muszą być dobrej jakości. Używanie systemów wymiany linków, pozyskiwanie ich w sposób masowy za pomocą narzędzi takich jak xrumer i pochodne, może prowadzić do obniżenia pozycji. Otrzymanie filtra lub bana od wyszukiwarki Google jest w takim wypadku bardzo prawdopodobne. Jakich więc linków potrzebujemy? Powinny to być linki prowadzące z zaufanych stron i portali, z dużym stażem i powiązanych tematycznie z docelową witryną. Dobrze widziane są również domeny instytucji, organizacji, stowarzyszeń. Im witryna linkująca jest bardziej zaufana, tym lepiej zadziała prowadzący z niej link, ponieważ przenoszą one część zaufania na witrynę pozycjonowaną. W tym przypadku, nie liczy się ilość a jakość i tego należy się skrupulatnie trzymać.

Ad. 5. Pozyskiwanie linków dla stron zapleczowych

Opracowywane zaplecza, czyli nasze serwisy i blogi, kierujące do strony docelowej, również powinny być pozycjonowane. Należy pozyskiwać linki z zaufanych miejsc, jak np. profile i wpisy na forach internetowych. Wszystkie zaplecza powinny być indeksowane po dodaniu na nie treści, w celu przyśpieszenia odwiedzin robota Google.

Ad. 6. Korzystanie z usług wydawców oraz blogerów w celu publikowania wysokiej jakości artykułów na temat firmy

Dzięki dynamicznemu rozwoju rynku blogerów, influencerów oraz wielotematycznych portali internetowych, na rynku jest sporo miejsc do publikowania artykułów sponsorowanych, recenzji produktów, testów. Publikując artykuł na temat oferty, firmy, produktów w jednym z tych źródeł, nie tylko zdobywamy wysokiej jakości link, ale również wzmacniamy rozpoznawanie marki i uzyskujemy duży ruch, który przynosi wysoką konwersję.

Ad. 7. Indeksowanie strony internetowej, aktualizacja oraz rozbudowa

Po kilku miesiącach intensywnej pracy nad każdym z aspektów pozycjonowania strony, gdy zaczynamy widzieć efekty tak w pozycjach, ruchu na stronie jak i konwersji prowadzącej do wzrostu przychodów, często pojawia się pokusa zaprzestania działań. I jest to ogromny błąd. Pozycjonowanie, praca nad rozbudową treści tak blogów zapleczowych jak i treści strony docelowej, to proces który powinien trwać na bieżąco. Zaprzestając działań, dość szybko odbije się negatywnie na wypracowanych wynikach. Wyszukiwarka Google, promuje aktualne treści, oraz dostarczanie użytkownikom coraz lepszych materiałów. Żadna pozycja w wyszukiwarce, nie jest pewna, dlatego wymagana jest ciągła praca, rozbudowująca poszczególne czynniki czynniki rankingowe.

Pozycjonowanie stron internetowych to inwestycja długofalowa na której rezultaty często trzeba czekać kilka miesięcy, jednak w zamian otrzymujemy relatywnie tani ruch, który dobrze konwertuje. Nie jesteśmy narażeni na dynamiczny wzrost konkurencji oraz drastyczny spadek ruchu, który obserwujemy np, podczas zaprzestania korzystania z reklam Google AdWords, gdy jest podstawowym kanałem dostarczającym ruch. Ważna jest dywersyfikacja, która rozkłada ryzyko na różne kanały, do tego zachęcamy.

Serdecznie zapraszamy na konsultacje w jednym z naszych biur w Szczecinie, Poznaniu oraz Berlinie.