Jesteś tutaj: Blog / Proces projektowania strony internetowej

Proces projektowania strony internetowej

Marzec 2, 2018

Wielu naszych klientów zadaje pytanie, w jaki sposób rozpocząć prace nad stworzeniem firmowej strony internetowej? Chcielibyśmy w kilku krokach przedstawić, jak wygląda taki proces w G2 TEAM. W artykule opiszemy etapy pracy nad firmową stroną internetową dla małej lub średniej firmy.

Na początku należy zaznaczyć, iż dobra strona internetowa to inwestycja, która szybko się zwraca. Mając doświadczenie zdobyte podczas pracy przy stworzeniu około 300 stron internetowych, dla klientów z różnych branż, posiadamy przykłady wielu firm, które całkowicie odmieniły swoją pozycję rynkową oraz zwiększyły przychody, inwestując w marketing w internecie.

Dlatego tak ważne jest, aby od początku Klient rozumiał, iż praca nad stroną internetową to opłacalna inwestycja oraz przygotował szereg podstawowych informacji dla agencji, która wdraża stronę internetową a przy tym współpracował na każdym etapie realizacji witryny.

Etapy procesu:

1. Research
2. Określenie grupy docelowej oraz otoczenia biznesowego
3. Opracowanie pozyskanego materiału
4. Przygotowanie makiety strony internetowej
5. Przygotowanie projektu graficznego
6. Programowanie
7. Optymalizacja SEO i testy
8. Uruchomienie strony internetowej na serwerze
9. Wdrożenie strategii e-marketingowej
10. Monitorowanie, analiza, rozbudowa

Ad 1. Research

Research ma za zadanie dostarczyć informacji na temat firmy, usług oraz produktów, otoczenia biznesowego, konkurencji, celów stawianych przed firmą.

Podstawowe pytania które zadajemy naszym klientom:

1. Czym zajmuje się firma, jakie ma doświadczenie, produkty, mocne i słabe strony?

Ważne jest dla nas dogłębne poznanie firmy, jej produktów, sposobów dystrybucji, działań marketingowych, pracowników oraz organizacji pracy. Nasi Klienci przedstawiają nam pełen obraz sytuacji, dzięki czemu możemy przygotować przekaz marketingowy dostosowany do oferty Klienta i wymagań rynku.

2. Kim jest konkurencja firmy?

Analizujemy bezpośrednich konkurentów, ich produkty, branżę. Określamy liderów oraz sprawdzamy w jaki sposób korzystają z narzędzi e-marketingowych. Analizujemy treści na stronach internetowych, płatne formy reklamy, social media, pozycje w google oraz jakość profilu linkowania (jakość działań seo, na podstawie której możemy określić trudność oraz czas potrzebny na osiągnięcie czołowej pozycji w rankingu google).

3. Jakie plany na rozwój ma firma w najbliższych latach?

Staramy się dowiedzieć, jak firma chce się rozwijać w krótkim oraz długim okresie czasu. Analizujemy czynniki, które będą niezbędne do osiągnięcia rozwoju oraz zagrożenia, które podczas rozwoju mogą się pojawić.

Na etapie researchu zbieramy materiały od firmy, takie jak obecna identyfikacja wizualna, listę oraz charakterystykę produktów i usług, informacje na temat firmy i kamieni milowych w historii funkcjonowania.

Ad 2. Określenie grupy docelowej oraz otoczenia biznesowego

Wraz z Klientem analizujemy kim jest jego konkurencja oraz jak otoczenie biznesowe wpływa na szanse rozwoju przedsięwzięcia. Analizując konkurencję pozyskujemy informacje od Klienta jak i sami dokonujemy szeregu analiz, między innymi analizę wyników wyszukiwania Google oraz Google AdWords, aktywności w Social Media. Używamy takich narzędzi jak:

Similarweb
Semrush
SentiOne
Seostation
Brand24
Semstorm
MajesticSeo
Ahrefs

Opracowując zestawienie konkurencji, przygotowujemy analizę pozyskanych danych, estymujemy ruch na stronach, sprawdzamy sposób pozycjonowania, użycie płatnych form reklamowych. Dzięki temu, jesteśmy w stanie nakreślić Klientowi jaki budżet reklamowy będzie musiał przeznaczyć, aby uzyskać podobne lub lepsze niż konkurencja wyniki.

Ad 3. Opracowanie pozyskanego materiału

Zebrane informacje oraz analizy, archiwizujemy w systemie CRM Basecamp oraz w popularnych dyskach internetowych jak Google Drive lub Dropbox. Dodatkowo opracowujemy harmonogram prac oraz przygotowujemy listę zadań przypadającą na poszczególny etap zlecenia. Nasi copywriterzy analizuję pozyskane teksty i w razie potrzeby opracowują bardziej rozbudowane i profesjonalne wersje.

dzialkreatywnyg2teamBurza mózgów to często kreatywny sposób na opracowanie materiałów oraz koncepcji

Ad 4. Przygotowanie makiety strony internetowej

Dobry projekt strony internetowej potrzebuje fundamentu na którym zostanie oparty. Analiza UX designera, określenie wymaganych elementów, projekt architektury informacji jest kluczowy, aby ostateczny projekt graficzny spełniał zakładane cele. W celu utworzenia makiet, posługujemy się programami: Adobe Photoshop, Sketch, Axure, Balsamiq lub Invision.

Ad 5. Przygotowanie projektu graficznego

Web Designer, dzięki opracowanym w poprzednich krokach materiałom, może przygotować perfekcyjny projekt pod każdym kątem. Wykonany przez nas projekt graficzny spełni swoje role tak w zakresie odbioru estetycznego jak uzyskania konkretnego celu biznesowego oraz wysokiej konwersji. Projekty graficzne, które przygotowujemy przedstawiane są i konsultowane z Klientem, który ma możliwość zgłoszenia uwag lub zadania pytań, na które chętnie odpowiadamy.

Ad 6. Programowanie

Na tym etapie, ukończony projekt graficzny, zostaje przekazany do działu programistów. Wdrożenie odbywa się przy zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań, bibliotek oraz technologii dostępnych na moment prac nad zleceniem. W zależności od stopnia skomplikowania projektu oraz stawianych przed nim wyzwań dobieramy odpowiedni system CMS oraz język. Przy stronach firmowych, najczęściej korzystamy z HTML5 wraz z PHP oraz JavaScript. Korzystamy z oprogramowania github oraz pokrewnych.

Etap wdrożenia dzielimy na dwie części: front-end oraz back-end. Dzięki temu Klient bardzo szybko może zobaczyć jak finalnie prezentować się będzie zlecenie w przeglądarkach komputerów oraz urządzeń mobilnych. Wdrażamy również wersję RWD tak, aby strony były dostosowane do przeważającej rzeszy użytkowników mobilnych a przy tym wytycznych Google w zakresie stron mobilnych.

Ad 7. Optymalizacja SEO i testy

Naszą zasadą jest to, iż każdy projekt powinien spełniać biznesowe założenia oraz przynosić mierzalne korzyści naszym Klientom. Bazując na wieloletnim doświadczeniu w zakresie optymalizacji oraz pozycjonowania stron internetowych, dokonujemy odpowiedniego dostosowania tworzonych przez nas stron. Opracowujemy między innymi odpowiednie znaczniki Title, Meta, hierarchię znaczników h1, h2, parametry alt dla obrazków, dbamy o odpowiednią ilość tekstu w każdej zakładce, linkowanie wewnętrzne, stworzenie sitemapy oraz dodanie strony w panelu Google Webmaster Tools. Kluczowe jest również sprawdzenie szybkości wczytywania witryny, przetestowanie w różnych przeglądarkach internetowych oraz na kilku urządzeniach mobilnych.

seomarketingE-marketing wpływa dodatnio na przychody firm

Ad 8. Uruchomienie strony internetowej na serwerze

Gotową, przetestowaną witrynę internetową przenosimy ze środowiska roboczego na serwer Klient. Dbamy o to, aby witryna w pełni działała, uruchamiamy certyfikat ssl oraz wykonujemy odpowiednie testy w celu potwierdzenia funkcjonalności. Zajmujemy się również konfiguracją kont pocztowych.

Ad 9. Wdrożenie strategii e-marketingowej

Jeśli Klient wyraża zainteresowanie dalszymi działaniami w zakresie e-marketingu, przygotowujemy oraz wdrażamy strategię obejmującą pozycjonowanie strony, reklamą Google AdWords, promocją w kanałach social media oraz marketing szeptany. Pojęcie strategii e-marketingowej to obszerny temat, na który zaprezentujemy dedykowany artykuł.

Ad 10. Monitorowanie, analiza, rozbudowa

Przygotowanie oraz uruchomienie strony internetowej to dopiero początek. Konkurencja oraz sama wyszukiwarka Google wymusza stałą aktualizację i rozbudowę witryny tak aby jej pozycja w rankingu wzrastała. Stały przyrost dobrej jakości contentu oraz monitorowanie strony pozwala na uzyskiwanie pełnych korzyści z poczynionej inwestycji.