Jesteś tutaj: Blog / Social media – miliardy ludzi w zasięgu sieci internetowej

Social media – miliardy ludzi w zasięgu sieci internetowej

Grudzień 13, 2016

Niemal 1,2 miliarda aktywnych użytkowników dziennie, czyli ponad 32 razy więcej niż liczy populacja Polski – tak przedstawiają się dane Facebooka we wrześniu 2016 roku. Media społecznościowe skupiają ludzi z całego świata, niezależnie od poglądów, płci, wieku, zainteresowań, co z perspektywy marketerów daje ogromne pole do popisu. Społeczność internetowa to zdecydowanie najbardziej obiecująca grupa odbiorców dla firm z każdej branży, a aktywność biznesu w social media to pierwszy krok do wzrostu zainteresowania i realnych zysków materialnych.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to są media społecznościowe
  • Jaka jest popularność social media w Polsce i na świecie
  • Kim są użytkownicy serwisów społecznościowych
  • Jak social media mogą pomóc w promowaniu firmy
  • Jakie są trendy w rozwoju mediów społecznościowych
  • Jakie kanały social media można wykorzystać w działalności firmy

Życie w sieci, czyli czym są social media

Media społecznościowe, jakie dzisiaj znamy są stosunkowo nowym wynalazkiem. Ich historia sięga lat 90., kiedy światło dzienne ujrzał portal classmates.com, pierwowzór rodzimego serwisu nasza-klasa.pl. Idea portalu była prosta: ułatwić ludziom nawiązywanie kontaktów ze znajomymi ze szkoły. Niecałe 2 lata później pojawił się portal SixDegrees.com, który oferował możliwość zakładania profili i tworzenia listy znajomych. W szczytowym momencie działalności było na nim zarejestrowanych ponad milion użytkowników. Niewiele? Jak na tamte czasy można to jednak uznać za naprawdę niezły wynik.

Prawdziwy początek social media na miarę XXI wieku przypada na początek nowego stulecia. Najpierw w 2003 roku został uruchomiony LinkedIn, stworzony z myślą o nawiązywaniu kontaktów zawodowych oraz typowo społecznościowy serwis Myspace. Rewolucję przyniósł jednak rok 2004 i pomysł kilku studentów Uniwersytetu Harvarda, na czele z Markiem Zuckerbergiem, czyli Facebook. Dwa lata później swoją premierę miał Twitter, a później, jak to mówią, poszło z górki – od 2007 roku powstawały kolejno: SoundCloud, Tumblr, Pinterest czy w końcu Instagram.

A czym dzisiaj są media społecznościowe? Są to różnego rodzaju technologie i środki przekazu, które umożliwiają użytkownikom komunikację, za pośrednictwem dostępu do Internetu. Social media to portale, blogi, platformy online, aplikacje mobilne – słowem wszystko, co pozwala odbiorcom na całym świecie na tworzenie, udostępnianie i wymianę treści. Tyle jeśli chodzi o definicję samego pojęcia, bo mówiąc szerzej, media społecznościowe to o wiele więcej niż tylko środek przekazu.

Media społecznościowe dla biznesu? Obowiązkowo

O ile można się spierać o to czy dla osób prywatnych konto w mediach społecznościowych jest niezbędne do codziennego funkcjonowania, o tyle profil firmowy na Facebooku czy innych social media wydaje się być co najmniej bardzo przydatnym narzędziem, które zdecydowanie może usprawnić wiele aspektów działalności biznesowej.

Czy obecność firmy w mediach społecznościowych jest dziś koniecznością? Jeśli spojrzeć na badania, które potwierdzają coroczny wzrost wśród użytkowników SM, rozwój dostępnych narzędzi, które zwiększają atrakcyjność takich kanałów dla odbiorcy i prognozy na kolejne lata można pokusić się o śmiałe stwierdzenie, że tak. Aktywność firmy w mediach społecznościowych daje niebywałą szansę na wzmacnianie silnego wizerunku marki i może się przełożyć na wymierne wyniki sprzedażowe.

Według raportu Trendy w polskim biznesie internetowym, w 2015 roku zanotowano wzrost wydatków na reklamę w social media o niemal 100%[1], przy czym wydaje się, że na tym nie koniec. Eksperci zajmujący się badaniem rynku reklamy i mediów prognozują, że do 2020 roku wartość reklamy w mediach społecznościowych sięgnie ponad 807 milionów złotych[2].

Ten sam raport pokazuje, że Facebook zajmuje drugie miejsce pod względem zasięgu wśród polskich internautów, zaraz po wyszukiwarce Google. Ale nie oznacza to, że firmy powinny zaprzestać na prowadzeniu profilu na Facebooku. Żeby osiągnąć jak najlepsze rezultaty warto zacząć od analizy grupy targetowej danej marki i zaplanować strategię działania w kilku kanałach. Taka indywidualna dystrybucja contentu przekłada się na zdecydowanie lepsze wyniki, realizację celów kampanii w social media i jest zgodna z założeniami multichannel marketingu.

Kto używa social media

Najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmi: prawie każdy, ale jak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach i to właśnie precyzyjne określenie grupy odbiorców pozwala na osiągnięcie najlepszych efektów w działaniach prowadzonych za pośrednictwem mediów społecznościowych. A jest w czym wybierać, bo według danych Gemiusa z 2015 roku ogólna liczba użytkowników mediów społecznościowych w Polsce to 80% wszystkich internautów. Są to odpowiednio: ponad 20,1 miliona użytkowników Facebooka i 3,3 miliona użytkowników Twittera[3]. Jeśli chodzi o charakterystykę użytkowników SM w Polsce, można mówić o równości płci – wśród osób na Facebooku 51% stanowią kobiety, a 49% to mężczyźni. Na Twitterze minimalnie większy odsetek stanowią panowie – 55% w porównaniu do 45% pań. Struktura wiekowa użytkowników Facebooka i Twittera przedstawia się podobnie: najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lat, tuż za nimi są użytkownicy 15-24 lat oraz 35-44 lat.

W skali światowej można mówić o ponad 2,3 miliarda aktywnych użytkowników social media i wzroście liczby użytkowników o 10% w porównaniu do roku poprzedniego[4].

Jak wykorzystać media społecznościowe w promowaniu firmy

Wszystkie działania, jakie podejmujemy za pośrednictwem mediów społecznościowych, a które mają przełożyć się na konkretne wyniki wizerunkowe czy sprzedażowe określamy mianem social media marketingu. Kluczowe dla efektywności tego rodzaju strategii jest zdefiniowanie celu, jaki ma przynieść prowadzona kampania w mediach społecznościowych, a mogą to być między innymi: wzrost rozpoznawalności marki czy zdobywanie nowych fanów.

Jak pokazuje raport Social Media Examiner działania w zakresie social media marketingu mogą się przełożyć na szeroką gamę korzyści dla firmy[5]. Wśród nich można wymienić przede wszystkim wzrost ruchu na stronie internetowej oraz pozyskiwanie lojalnych fanów marki. Ale możliwości, jakie niosą ze sobą konkretne serwisy społecznościowe pozwalają na wiele więcej – od budowania wizerunku, przez sprzedaż, aż po komunikację marki z odbiorcami w czasie rzeczywistym.

Media społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje, mają charakter społeczny, dlatego udana promocja firmy za ich pośrednictwem wymaga zaangażowania i interakcji z użytkownikami. Każdy marketer odpowiedzialny za działalność w kanałach social media musi podejść do swojego zadania w sposób kompleksowy – od analizy odbiorców, przez kreowanie i dostarczanie ciekawego contentu, aż po reagowanie na aktywność odbiorców.

Co jeszcze przed nami, czyli trendy w social media

Czym będą żyli użytkownicy mediów społecznościowych w 2017 roku? Eksperci są zgodni co do rosnącego znaczenia treści udostępnianych w czasie rzeczywistym, czyli live-streamingu. Publikowane treści powinny się cechować przede wszystkim autentycznością – w komunikacji na żywo nie sprawdzą się skrzętnie reżyserowane schematy, bo odbiorcy bez problemu wyczuwają nienaturalny charakter takich komunikatów i podobnie jak w przypadku reklam telewizyjnych po prostu ich unikają.

Na więcej uwagi będą mogli też liczyć użytkownicy mediów społecznościowych na urządzeniach mobilnych. Budowanie ruchu mobilnego, dostarczanie nowych funkcji dostępnych na smartfonach, tabletach czy sprzęcie wearables będzie niezbędne w planowaniu efektywnych strategii e-marketingowych na rynku e-commerce i nie tylko.

2017 rok w branży social media marketingu to także czas dalszego rozwoju personalizacji przekazów. Dzięki dostosowaniu komunikacji marki do konkretnego profilu odbiorcy firmy mają o wiele większe szanse na konwersję i efekty działań w mediach społecznościowych. W tym kontekście z pewnością sprawdzi się powiedzenie: liczy się jakość, a nie ilość.

Nie tylko Facebook, czyli media społecznościowe w pigułce

Obecne na ryku social media pozwalają na dotarcie do każdego odbiorcy – w zależności od tego, jakie wyznaczymy cele przy planowaniu kampanii w mediach społecznościowych można skorzystać z takiego kanału, który będzie w jak największym stopniu odzwierciedlał charakterystykę grupy docelowej oraz intencji naszych działań.

Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że media społecznościowe rządzą się swoimi prawami i każdy z nich cechuje odmienne zaangażowanie, zainteresowania czy potrzeby użytkowników.

Oto najpopularniejsze social media, które warto wdrożyć w strategię marketingową firmy:

Facebook – niemal synonim pojęcia media społecznościowe i niekwestionowany lider, jeśli chodzi o liczbę użytkowników, zasięg i funkcjonalność. Działalność firmy na Facebooku powinna obejmować dostarczanie przydatnych treści, zgodnie z ideą content marketingu i być uzupełniona o komunikację z innymi użytkownikami. Mocną stroną Facebooka jest możliwość dystrybucji spersonalizowanej, płatnej reklamy firmy, w postaci promowania strony, witryny czy postów, które mogą być prezentowane określonej, niestandardowej grupy odbiorców.

Google+ – obecność firmy w społecznościowym serwisie Google może znacznie wspomóc zabiegi pozycjonowania firmowej strony internetowej – tajemnicą Poliszynela jest w tym przypadku faworyzowanie Google+ na tle innych serwisów niezwiązanych tak blisko z gigantem z Mountain View. Wartość aktywności pod względem wizerunkowym pozostawia wiele do życzenia – większość użytkowników została tam zarejestrowana niejako „w pakiecie” do innych usług Google.

Instagram – social media skoncentrowany na obrazie, idealny do dzielenia się dobrymi jakościowo, ciekawymi i po prostu przyciągającymi uwagę zdjęciami oraz krótkimi klipami wideo, doskonale odzwierciedla maksymę według której obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. Instagram jest medium bardzo spontanicznym, jeśli chodzi o reakcje użytkowników i sprzyja poszerzaniu zasięgu marki.

LinkedIn – przestrzeń do komunikacji profesjonalistów z różnych dziedzin zawodowych. Idealny portal do nawiązywania kontaktów biznesowych, kształtowania wizerunku marki i docierania do nowych partnerów i kontrahentów. Ogromną zaletą tej platformy jest stosunkowo mała ilość przekazów niezwiązanych z głównym obszarem zainteresowań użytkowników.

Pinterest – narzędzie, które podobnie jak Instagram opiera się na przekazie wizualnym i w praktyce przypomina wirtualną tablicę inspiracji, na której mogą się znaleźć zdjęcia lub materiały wideo. Użytkownicy mogą przypinać, a tym samym gromadzić interesujące ich multimedia, co firmy mogą wykorzystać prezentując swoje produkty, powiększając grono potencjalnych konsumentów.

Snapchat – jedna z najgłośniejszych aplikacji social media w mijającym roku. Idea Snapchata jest prosta – dzielić się chwilą, udostępniając zdjęcia i krótkie filmiki. Swoją rosnącą popularność zawdzięcza głównie atrakcyjnym, systematycznie aktualizowanym filtrom fotograficznym oraz niepowtarzalnej spontaniczności przekazów, które z perspektywy odbiorców są o wiele bardziej pożądane, ponieważ zapewniają uczucie współuczestnictwa, co w dużej mierze przekłada się na emocjonalne przywiązanie do danej marki.

Tumblr – platforma to prowadzenia mikroblogów, która pozwala sprawnie łączyć dystrybucję tekstu, obrazów, materiałów wideo, dźwięków, a także linków, cytatów i dialogów z innymi użytkownikami, głównie dzięki funkcji reblog.

Twitter – obok Facebooka jeden z głównych graczy na rynku social media, niezastąpiony jeśli chodzi o szybkie reagowanie na nagłe wydarzenia. Firma, która skutecznie ćwierka do swoich odbiorców może na bieżąco śledzić reakcje na konkretne wydarzenia w branży, a także szybko i bezpośrednio odpowiadać innym użytkownikom, tym samym budując wizerunek eksperta w branży oraz nawiązując więź z odbiorcami.

YouTube – serwis, który w założeniu miał ułatwiać internautom publikowanie materiałów wideo, a z czasem zyskał także znaczenie marketingowe. Obecnie rola YouTube w social media marketingu wzrasta głównie dzięki zainteresowaniu tym medium influencerów, czyli osób (głównie blogerów), którzy dzięki swojej popularności mają realny wpływ na kształtowanie opinii i decyzji swoich odbiorców.


Źródła: