Jesteś tutaj: Blog / Świat w sieci, czyli jak Internet zmienił (dosłownie) wszystko

Świat w sieci, czyli jak Internet zmienił (dosłownie) wszystko

Grudzień 6, 2016

Od narodzin Internetu, do miejsca, w którym jesteśmy obecnie minęło ponad 50 lat i chyba jedynie prawdziwi wizjonerzy przewidywali, że technologia globalnego połączenia sieci komputerowych rozwinie się tak dynamicznie. Współcześnie trudno wyobrazić sobie jak wyglądałoby życie zwykłego człowieka bez technologii bazujących na rozwiązaniach sieciowych. Ale Internet to także niezwykle ważne narzędzie w rękach marketingowców i przedsiębiorców.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak powstał i rozwijał się Internet
  • Jak obecnie wygląda Internet w Europie i na świecie
  • Ilu jest użytkowników Internetu w Polsce
  • Jaka jest wartość rynku e-commerce w Polsce i w Europie
  • Jakie są prognozy związane z dalszym rozwojem sieci

Historia Internetu na świecie, czyli od tego się zaczęło

Historia Internetu, jako globalnej sieci wymiany danych, sięga lat 60. ubiegłego wieku – właśnie wtedy pojawiła się pierwsza koncepcja Internetu. Co ciekawe, stał za nią Paul Baran, amerykański informatyk polskiego pochodzenia – można więc śmiało powiedzieć, że w historii rozwoju Internetu mamy swój skromny udział. Za przełomową datę uznaje się jednak 29 października 1969, kiedy uruchomiono pierwszą sieć rozległą o nazwie ARPANET. Co prawda udało się wtedy przesłać jedynie dwie litery, ale ziarno zostało zasiane.

Na przestrzeni kolejnych lat naukowcy dopracowywali i rozwijali ideę globalnej sieci – jednym z ważniejszych etapów tych prac było powstanie protokołu TCP/ IP w latach 70., który między innymi usprawnił przepływ informacji i zapobiegał utracie danych, gdyby w sieci wystąpiła niespodziewana usterka.

Na końcówkę lat 80. przypada czas przełomów, które przemawiają już nieco bardziej do wyobraźni większości przeciętnego internauty. Tim Berners-Lee i Robert Cailliau ogłosili swój projekt sieci dokumentów hipertekstowych World Wide Web. Berners-Lee, któremu zawdzięczamy też podstawy języka HTML, otrzymał z rąk Królowej Elżbiety tytuł szlachecki, w uznaniu za wkład w ogólnoświatowy rozwój Internetu.

Inne ważne momenty w historii Internetu na świecie? Z perspektywy dzisiejszego użytkownika sieci warto wspomnieć rok 1991, kiedy zniesiono ograniczenia zakazujące wykorzystywania Internetu do celów komercyjnych. Ważny był też rok 1994, kiedy świat ujrzał pierwszą przeglądarkę WWW Mosaic, a 2 lata później powstał pierwszy internetowy komunikator. ICQ pozwalał na kontakt z innymi użytkownikami programu w czasie rzeczywistym, co w ówczesnym momencie, było prawdziwą rewolucją.

Internet dziś – światowa dominacja

Raport opublikowany przez serwis We Are Social[1] pokazuje jak daleko zaszły zmiany od czasów, kiedy Internet był zaledwie mglistą koncepcją telekomunikacji. W 2016 roku, w skali globalnej liczba internautów wynosi niespełna 3,42 miliardów – jest to wzrost o 10% w porównaniu do roku 2015. Aż 3,8 miliarda udziału w globalnej sieci stanowią unikalni użytkownicy telefonów komórkowych, a 2,3 miliarda to liczba aktywnych użytkowników mediów społecznościowych.

Statystycznie, co sekundę użytkownicy na całym świecie wyszukują ponad 57,5 tysiąca haseł w Google’u, wysyłają ponad 2,5 miliona wiadomości e-mail, wrzucają niemal 7,5 tysiąca Tweetów i oglądają niespełna 137 tysięcy filmów na YouTube[2]. Dzieje się to każdego dnia, niezależnie od czasu i miejsca – potencjał do wykorzystania jest więc ogromny.

Internet po prostu jest wszędzie i staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla innych mediów. Użytkownicy cenią autentyczność przekazów, jakie dominują w przestrzeni wirtualnej oraz możliwość interakcji z innymi osobami i podmiotami. Dodatkowo jest on z perspektywy internauty uniwersalnym środkiem przekazu: wygodnym kanałem komunikacji, platformą zakupową, źródłem informacji i nie tylko.

Internet w Polsce i Polacy w Internecie

Polska na swój pierwszy kontakt z globalną siecią musiała poczekać do roku 1990, kiedy to do Instytutu Fizyki Jądrowej w Krakowie dotarł pierwszy e-mail zza Atlantyku. Dostęp do sieci dla każdego obywatela nastąpił dopiero w 1994 roku, ale od tego czasu zmieniło się naprawdę wiele. Badania We Are Social wskazują, że w Polsce, na ponad 38,5 miliona mieszkańców aż 25,7 miliona stanowią aktywni użytkownicy Internetu. Z kolei według Głównego Urzędu Statystycznego w 2016 roku dostęp do Internetu w Polsce posiadało 80,4% gospodarstw domowych[3].

Znaczenie obecności w sieci doskonale rozumieją polscy właściciele firm – przynajmniej według statystyk. Według raportu GUS w 2016 roku aż 93,7% przedsiębiorstw posiadało dostęp do Internetu. Nieco mniej firm zadbało o posiadanie swojej strony internetowej – odsetek ten wyniósł 67%. A jak pokazują dotychczasowe analizy, rozwój gospodarki w zakresie związanym z Internetem ma niebywały wpływ na kształt gospodarki lokalnej, państwowej i globalnej[4].

E-commerce i reklama internetowa, czyli potęga sieci

O tym, że Internet jest niezwykle przydatny w codziennym życiu wie każdy, ale rzadko kiedy zastanawiamy się nad tym, jaką rolę odgrywa on w procesie rozwoju gospodarczego. Tymczasem rynek reklamy internetowej i e-commerce generuje ogromne zyski – według szacunków Europejskiego Stowarzyszenia E-commerce, wartość sprzedaży w sieci w Europie,  w 2016 roku wyniesie 510 miliardów euro, czyli o 12% więcej niż w roku ubiegłym[5]. Podobnie optymistyczne prognozy przedstawia Barometr e-commerce 2016, w którym przewidywana wartość polskiego rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o 15% i osiągnie wartość ponad 36 miliardów złotych. Do roku 2020 eksperci przewidują wzrost nawet do 63 miliardów złotych.

Mimo takich zapowiedzi polscy przedsiębiorcy wciąż dość niepewnie podchodzą do możliwości, jakie oferują im obecnie technologie informacyjne. Jak pokazują badania GUS, właściciele biznesów swoje strony internetowe traktują głównie jako narzędzie do prezentacji swojej oferty (63,6%). Dużo mniejszy odsetek decyduje się na umieszczenie na firmowej stronie www informacji o prowadzonej rekrutacji (18,3%) czy narzędzi umożliwiających zamawianie produktów według własnej specyfikacji (12,6%). Tymczasem wszystkie prognozy pokazują, że rynek sprzedaży internetowej rokuje bardzo dobrze na przyszłość, więc bez wątpienia warto zadbać o funkcjonalność strony, nie tylko jako formy prezentacji firmy, ale także pod względem praktycznych opcji dla potencjalnego klienta.

Jednak promowanie swojej działalności w sieci jest o wiele bardziej wymagające niż tradycyjna reklama w prasie czy w telewizji. Internauci wyjątkowo szybko uczą się rozpoznawać i blokować nachalne reklamy, co wymusza na branży marketingowej poważne zmiany w podejściu do swoich odbiorców. Stąd rosnąca popularność reklamy natywnej, content marketingu i obecności firm w mediach społecznościowych.

 

Prognozy na przyszłość – Internet rośnie w siłę

Już dzisiaj użytkownicy mobilni stanowią ogromną siłę jeśli chodzi o korzystanie z zasobów sieci, a wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach będą także języczkiem u wagi w obszarze sprzedaży internetowej. Chociaż według raportu E-commerce w Polsce 2016 wciąż dominującym urządzeniem wykorzystywanym do zakupów online jest laptop (81%)[6] coraz większe znaczenie na rynku e-commerce ma sprzęt mobilny. Żeby przyciągnąć do siebie użytkowników mobilnych kluczowe jest zapewnienie klientom wygodnych i bezpiecznych narzędzi do e-zakupów. Obok takich podstaw jak projektowanie stron internetowych w technologii responsywnej (RWD) niezbędne staje się tworzenie specjalnych aplikacji z myślą o użytkownikach smartfonów i tabletów. Rynek m-commerce, czyli sprzedaży przez urządzenia mobilne z pewnością jest jednym z lepiej prosperujących gałęzi sprzedaży online.

Z kolei na rynku reklamy internetowej szczególnie dynamicznym trendem jest obecnie programmatic. Jest to odpowiedź na zmieniające się przyzwyczajenia użytkowników sieci – według badań przeprowadzonych przez Sociomantic Labs ponad 70% konsumentów dużo lepiej ocenia oferty reklamowe, które są dopasowane do ich indywidualnych potrzeb. Tym samym w kolejnych miesiącach można się spodziewać dalszego rozwoju personalizacji reklamy online. Dzięki takim narzędziom odbiorca otrzymuje oferty dostosowane do jego zainteresowań i potrzeb, które są ustalane na drodze jego aktywności w sieci.

W Barometrze e-commerce 2016 analitycy rynku reklamy wskazali także inne czynniki, które będą w najbliższej przyszłości generowały wzrost wartości handlu internetowego. Wśród nich, oprócz wspomnianego rozwoju m-commerce i programmatic warto wymienić także f-ommerce, czyli sprzedaż z wykorzystaniem mediów społecznościowych. W praktyce strategia sprzedaży f-commerce umożliwia użytkownikom social media dokonanie transakcji bezpośrednio na fan page’u danej marki.


Nie trzeba być ekspertem, żeby zauważyć jak ważną rolę odgrywa obecnie Internet w kształtowaniu codziennego życia i jak duży wpływ ma na sytuację ekonomiczną rynków europejskich. Ale narzędzia marketingu internetowego i e-commerce to także, a może przede wszystkim, ogromny potencjał dla przedsiębiorców działających na rynku lokalnym.

Firmowa strona internetowa wzbogacona o funkcje platform e-commerce i cierpliwa budowa wizerunku marki w sieci jest jedyną drogą do tego, aby stale powiększać swoje dochody i rozwijać działalność zarówno małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstw. W tym przypadku wyjątkowo trafne może okazać się popularne powiedzenie: jeśli nie ma Cię w Internecie to nie istniejesz.