Jesteś tutaj: Blog / Figma – Miejsce gdzie projektanci mogą pracować razem
Krzysztof Gawryś

Figma – Miejsce gdzie projektanci mogą pracować razem

8 stycznia, 2021

Jak aplikacja Figma zmieniła sposób współpracy przy projektowaniu interfejsów.

Figma jest aplikacją internetową (działającą przez przeglądarkę lub program na komputerze) służącą do projektowania stron i sklepów internetowych, aplikacji mobilnych a nawet ilustracji wektorowych. Przetwarzanie danych odbywa się on-line na serwerach firmy, interfejs jest doskonale zoptymalizowany, działa dużo szybciej niż popularny Sketch. Figma umożliwia jednoczesną pracę nad tym samym projektem przez wiele osób, pracujących na osobistych komputerach, działa podobnie jak Google Docs.

Dla firm, które do tej pory pracowały w oparciu o statyczne pliki na dyskach, których pracownicy musieli przesyłać między sobą ciężkie pliki bazowe oraz musieli zapamiętać, która wersja jest aktualna, praca on-line na jednym arkuszu to rewolucja.

Jakiś czas temu, CEO Figmy, Dylan Field napisał ciekawy post, swego rodzaju manifest założycielski. Znalazły się tam bardzo ciekawe spostrzeżenia, które trafnie obrazują branżę projektową, zastane obawy, które jednak znikają, gdy zsumuje się korzyści.

Link do wpisu w języku angielskim.

Obawy środowiska projektowego, wynikały z zatarcia się granicy, między “magiczną pracą projektanta”, który w zaciszu tworzy projekty, nie zdradzając szczegółów aż do przedstawienia finalnego dzieła. Wielu projektantów nie chce pokazać swojego warsztatu, współpracować z kilkoma osobami, nie mówiąc o dopuszczeniu Klienta do wglądu w przebieg całego procesu, który jest permanentnie on-line.

We didn’t realize that launching Figma was heresy, a generational assault on top-down, siloed models of decision making and a challenge to the identity of many designers.”

Przyznam, że jeszcze 2 lata temu, również dla mnie taki model współpracy byłby abstrakcyjny. Jednak chwila obiektywnego zastanowienia, szybko pozwala zrozumieć, że narzędzia do współpracy zdalnej to najlepsze co może się nam przytrafić w pracy, zwłaszcza w obecnych czasach.

“We can’t allow hardware, specialized tools and titles to block that progress. As technologists, we have a responsibility to make it so that more people can use our platforms, not fewer.”

intefejs-figma

Zalety Figmy:

  • szybkie działania przy wielu otwartych arkuszach na dowolnym urządzeniu z Internetem
  • możliwość tworzenia projektów przez wiele osób w tym samym czasie
  • podgląd i współpraca z Klientami bez konieczności przesyłania ręcznych raportów ze stanu prac
  • środowisko oparte o wektory, mające zapisane oryginalne wersje grafik rastrowych i wektorów w skalowalnej formie (pomniejszanie, powiększanie elementów, tworzenie wersji mobilnych jest szybkie)
  • oszczędność czasu poprzez szybkie działanie interfejsu i łatwą współpracę wpływa na obniżenie kosztów (brak marnotrawienie czasu prace niezwiązane z projektowaniem jak wysyłanie plików, pisanie e-maili, tworzenie podglądów i kopii roboczych)
  • bliska współpraca z Klientami, partnerskie podejście przekłada się na sprawny proces projektowy
  • edukacja Klientów, dzięki czemu współpraca przebiega sprawniej.

W G2 TEAM Figma została głównym narzędziem służącym do projektowania na potrzeby Internetu i Mediów. Pozwoliła nam oszczędzać do 30 % czasu, który poświęcamy na kompleksową realizację projektów oraz nawiązać bliższe relacje z Klientami, którzy po kilku wspólnych sesjach przy sprawdzaniu prac, dowiedzieli się wiele o naszych analizach i wyborach przy budowie interfejsów i mogli o wiele łatwiej podjąć decyzję o akceptacji rozwiązań.

Warto rozwijać organizację w oparciu o szybkie narzędzia do współpracy zdalnej, zwłaszcza, gdy tak wielu pracowników wybierze w przyszłości pracę zdalną. Rozwiązania chmurowe podniosą dostępność wszystkich produktów cyfrowych, jak np. Netflix dla filmów czy Google Stadia umożliwiająca granie w nowoczesne gry komputerowe nawet na niskiej specyfikacji laptopie.

Zobacz również: Projektowanie landing page / Projektowanie stron internetowych